Miskolc, MVSC-Miskolc
bajnoki szereplések
szezon | bajnokság | osztály | klub neve | hely | pontok |
---|---|---|---|---|---|
2023/2024 | Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye, I. osztály | 4 | MVSC-Miskolc | 3 | 51 |
2022/2023 | Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye, I. osztály | 4 | MVSC-Miskolc | 10 | 40 |
2021/2022 | Borsod-Abaúj-Zemplén megye, I. osztály | 4 | MVSC-Miskolc | 7 | 47 |
Vasutas fiatalok Miskolcon 1911. december 9-én, a MÁV-műhelyi étteremben határozták el önálló sportegyesület létrehozását. A Miskolci Napló című helyi lap tájékoztatott az eseményről és jelezte, hogy a labdarúgáson kívül további sportágak bevezetését és elterjesztését is célul tűzték ki. A könyvtári kutatásokból előkerült jegyzőkönyv tanúsága szerint az egyesület címe: „Miskolczi Vasutas Sport Club" volt, Miskolcz székhellyel. A klub eredeti színeiként a piros-feketét jelölték meg. (Ezt később,a vasutas klubok hagyományához hűen zöld-fehérre változtatták).
A Miskolci VSC szakosztályai közül legelőbb, az alapítással egyidőben a labdarúgó, egy évvel később az atlétikai szakosztály hallatott magáról, aztán a birkózó, úszó, céllövő, a tenisz, az ökölvívó szakosztály alakult meg. Az evezős szakosztály 1934-ben alakult, a kerékpár- és tornasport kedvelői 1935-ben jelezték létüket.
A politikai-társadalmi változások az egyesületet sem kerülték el, egy ideig működésében is akadályozták (1914. július 28-án,az első világháború miatt szakadt félbe először a klub működése), majd a második világháború utolsó hónapjaiban sikerült véglegesen újraalakítani a Vasutat. A múlt század második felében olimpikont is adott, a nyolcvanas évek elején világbajnoki sikernek örvendezhetett a klub közönsége. A labdarúgó csapat egy évig az élvonalban játszott (1958/59), a női kézilabdázók a megyében elsőként országos csapatbajnokságot szereztek. A röplabda szakágban mindkét nem képviselői ott voltak a legjobbak pontvadászatában.
A múlt század második felében a Tisza-vidéki Vasúttársaság nagyarányú vasútépítési munkálatokat végzett Miskolcon. Az építkezéshez szükséges téglát a mai Tiszai pályaudvar melletti területről kitermelt agyagból gyártották – hatalmas agyaggödröt, úgynevezett „kubikgödröt" (a mesterséges kialakítás után maradt kockaformára hasonlított) hagyva így maguk után. Később, a már a századforduló után épülő két vasúti híd felüljáróihoz is innen hordták a földet, ezzel tovább növelték a gödör méretét. Innen erednek a mai Csokonai úti Vasút-pálya becenevei,a „Kubik" és a „Gödör".
A MÁV igazgatóságának hathatós támogatásával a régi pálya területén 1931-ben megépítették a ma is létező és működő sporttelepet (80 méternyi betontribün, hat teniszpálya, céllövő pálya, futballpálya, 400 méteres futópálya).
Az utolsó nagyszabású korszerűsítés a labdarúgók NB I-be kerülésének évében (1958) került sor. Betonaljakból 2961 méter hosszú körlépcsőt építettek, három melléképületet emeltek, 22 ezerre emelték a nézőtér befogadó képességét (az úgynevezett „sétánnyal" együtt). 1959 január 17-én volt a korszerűsített MVSC sportpálya hivatalos, műszaki átadása. Az előbbiek mellett röplabda- és kézilabda-kispályák épültek, bitumenborításuk 1982-ben készült el.
Az MVSC labdarúgóklubja hagyományosan Miskolc városának egyik meghatározó csapata volt,a DVTK után a második legpatinásabb múlttal, legnagyobb szurkolói bázissal és legkorszerűbb futballpályával rendelkezett. Hosszú ideig a diósgyőriek legnagyobb helyi riválisaként is tartották számon. 1926. június 13-án az MVSC országos kupadöntőt játszott,a Ferencváros ellen,ám a fővárosiak 4-0 arányú magabiztos győzelmet aratva hódították el a serleget. Többnyire másodosztályú szereplések jellemezték a Vasutat,az „aranykor" pedig egyértelműen az 1958-as évet jelenti,amikor fennállása során először a csapat NBII-es bajnok lett,így jogot szerzett az első osztályban való indulásra. A szombathely elleni 3-0-s győzelemmel a bemutatkozás is szépen sikerült az NBI-ben. Ott azonban később elmaradtak a várt nagy eredmények,s végül utolsó előtti helyen végezve visszaesett a csapat a másodosztályba. Sovány vigasz,hogy a Dorog elleni 2-1-es eredménynek köszönhetően legalább győzelemmel búcsúzott az élvonaltól az MVSC. Néhány név az Aranyvasútból, a teljesség igénye nélkül: Károlyi, Homovics, Buna, Péter, Zoller, Kovács, Nyíri, Csorba, Tiba, Gyetván.
Ezt követően továbbra is éveken keresztül játszott a második vonalban az MVSC,mígnem az 1970-es évek közepén kirobbant bundabotrányban eltiltották a felnőtt játékosok majdnem egészét,és a bajnokság további részében az ifisták álltak ki a mérkőzéseken. Ennek eredményeként a klub visszaesett a harmadosztályban, majd az ezt követő évtizedekben rendre ott is szerepelt. Az utolsó komolyabb eredményt az 1993/94-es bajnokság hozta,amikor a Vasút a Nagycséccsel egyesülve, Stop-MVFC néven megnyerte az NBIII Tisza csoportját, és közel 20 év után újra jogot szerzett a másodosztályban való indulásra,ahol újból MVSC néven futott tovább. Ekkor ismét egy vonalba került a Vasút a városi nagy rivális Diósgyőrrel,sőt,az ország egyik legpatinásabb klubja,az MTK is látogatott a Kubikba azon szezonban,mindennek köszönhetően a közönség is visszatért,rendszerint teltház fogadta a csapatokat. Ellenben a jó teljesítmény ekkor is elmaradt,s a zöld-fehér miskolci klub végül sereghajtóként végezve búcsúzott az NBII-től. Újból NBIII-as évek következtek, 4 éven keresztül harcolt az NBIII bajnoki címéért,s az újabb NBII-es indulásért,és bár meghatározó csapata volt az élmezőnynek,az első hely megszerzése valahogy nem sikerült. 1999-ben is a második helyen végzett a Vasút a Tisza csoportban,azonban a bajnok Ibrány nem élt az indulás jogával,ennek köszönhetően lehettek a miskolciak az 1999/2000-es bajnokságban ismét NBII-esek (amihez viszont fontos hozzátenni,hogy az NBII akkor nem másod-,hanem harmadosztályt jelentett a magyar labdarúgásban). Ám ez a bajnokság a felemelkedés helyett a klub történetének egyik legsötétebb időszakát hozta: alig néhány fordulót követően gazdasági okok miatt visszaléptek a bajnoki küzdelmektől,és hónapokon keresztül úgy állt a helyzet,hogy soha többé nem is lesz foci a Kubikban. A 2000/2001-es bajnokságban végül az újjáalakult klub a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei első osztályú bajnokságban indult el,a futball ötödik vonalában,s ott is rendszerint a felsőházhoz tartozott,legtöbbször a feljutásért vívott szoros csatákat. Végül, a 2003/04-es szezonban az MVSC bajnok lett a Megyei I-ben, így ismételten a harmadosztályban indulhatott. Onnan egy év után,nagy küzdelmek ellenére ismét kiestek,s azóta is a megye első vonalának erős középcsapataként vannak jelen a labdarúgás világában.
A csapat népszerűsége már sokat csökkent az elmúlt évek alsó osztályú szereplései miatt,de mindig is tradicionális miskolci csapat marad.
Jelenlegi fő koncepció nem más,mint a tehetséges,lelkes fiatalokból álló keret megtartásával,illetve annak frissítésével megtartani a megyei első osztály szintjét,s esetleg néhány éven belül,kissé megerősödve ismételten megcélozni az NBIII-as indulást.
? - ?
borostyánkő sárga - zöld
1993 - 1994
zöld - fehér
? -
- Honvéd-Sportpálya
(2017 - )
- MÁV sajóparti sporttelep
(1926 - 1931)
- MVSC Stadion
(1931 - 2017)
- Miskolci VSC
1911 - 1948 - 1925-ben beolvadt a klubba a Miskolci MÁV Altisztköri Sport Club
- Miskolci Vasutas SE (MVSE)
1948 - 1949 - Miskolci Lokomotív SK
1949 - 1954 - Miskolci Törekvés
1954 - 1956 - Miskolci Vasutas Sport Club
1956 - 1993 - 1993-ban idény közben egyesült a Stop FC-Nagycsécs csapatával
- Stop-Miskolci VFC
1993 - 1994 szeptember - Miskolci Vasutas Sport Club
1994 szeptember - 2009.02.19 - Miskolci Vasutas Sport Club-MÁV Tiszavas
2009.02.19 - 2011.02.14 - Miskolci Vasutas Sport Club-TS Hungaria
2011.02.14 - ? - Miskolci Vasutas Sport Club
? - 2019 - MVSC-Miskolc
2019 -
- NB I 13.hely
1958-59
-
1997.06.22
Miskolci VSC - Demecseri Kinizsi -
1997.06.15
Borsod Volán SE - Miskolci VSC -
1997.06.08
Miskolci VSC - Tiszaújvárosi SC -
1997.06.01
Nagykállói SE - Miskolci VSC -
1997.05.24
Miskolci VSC - Mátészalkai MTK
- Green Devils (? - )
új hozzászólás
Csak bejelentkezett felhasználók írhatnak hozzászólást!
hozzászólások
– Az MVSC-nél elsőként a megye II. osztályban szereplő labdarúgócsapat vette fel a Miskolc nevet, ők a mostani hónap elejétől MVSC-Miskolcként játszanak a bajnokságban – válaszolta Illyés Miklós, aki arra a kérdésre, hogy mi a helyzet a többi szakosztálynál, így felelt: – A többi szakosztály vezetősége eddig nem döntött hasonlóról.
https://boon.hu/sport/helyi-sport/nevcserehullam-miskolcon-2239399/
Egy rövid időszakra lettek a színek zold-fehérre változtatva, politikai nyomásra.
Viszont a szurkolók ebben az időszakban is piros-fehér motívumokkal szurkoltak!
http://miskolciszemelvenyek.blog.hu/2017/09/03/a_martinkertvaros_tortenete
Az MVSC az NB1-ben!!!
http://miskolciszemelvenyek.blog.hu/2017/11/14/miskolci_vasutasok_az_nb1-ben
http://gyujtemeny.vatera.hu/jelveny_kituntetes_jelkep/sport/miskolci_vasutas_sport_klub_1911_50_eves_jubileum_2197756361.html
Na és az egykori Stop-MVFC mezről mit tudtál meg, hová lett a presszóból...?
https://www.magyarfutball.hu/hu/stadion/2680
Én magam nem vagyok tagja a csoportnak, így nem tudom pontosan, hogy vannak-e benne régi Green Devils tagok.
A jókívánságokat viszont a nevükben is köszönöm!
Sok jó meccset, élménydús utazást, kiadós szurkolást és sok sikert kívánok! Remélem, hogy egy-két éven belül nem búcsúztok el a lelátók világától, mint megannyi tiszavirágéletű csoport, mely az elmúlt tíz-tizenöt évben alakult.
Kérem, írjátok be a Szurkolói csoportokhoz a Vecchi Amici nevet, 2013-as alakulási évszámmal (vasárnap debütált a csoport a bajnoki idénnyitón).
Köszönjük előre is!
Megkérdezted? Mi a válasz?
Nem kérdezted meg, hogy mi lett vele, hová lett?
És mit lehet tudni arról a "többiről", amiket lefényképeztél...?
Sokat megadnék érte, ha lenne egy olyanom...!
forrás:
Roripisti
Sport
1957.02.04.
Az az elképesztő eset történt meg ugyanis, hogy az MVSC játékosai az 1958. november 30. (10. forduló) és 1959. május 31. (23. forduló) között lejátszott 12 bajnoki mérkőzésén mindössze egyetlen egy árva gólt szereztek!
November 30-án az MTK ellen játszott mérkőzés 29. percében Sipos Ferenc, a kék-fehérek játékosa öngólt vétett (tehát már ez sem teljesen \"igazi\" gól volt, egy perccel korábban Lipták Rezsőé viszont igen), ezt követően 849 játékpercnek kellett eltelnie ahhoz, hogy újabb miskolci gólt lehessen feljegyezni az NB I-ben.
Ebben az említett időszakban benne van az MTK elleni találkozóból hátralévő 61 perc, majd nyolc abszolút góltalan mérkőzés, amelyek közül az első három, még ősszel, három sima vereség volt (0-4 az Újpesti Dózsa, 0-8 a Csepel, 0-3 a Bp.Honvéd ellen), a másik öt, immár tavasszal, viszont sorozatban egyaránt 0-0-ra végződött - ez utóbbi sem nevezhető éppen szokványos produkciónak.
Mígnem eljött április 26., amikor is a Népstadionba kilátogató 25 000 néző valószínűleg nem hitt a szemének: a Bp. Honvéd elleni mérkőzés 68. percében ugyanis Simon László, a vendégek jobbszélsője végre valahára betalált a kapuba! Sőt, hogy igazi legyen a csattanó: ezzel a góllal nyert is az MVSC!!!
Ezután viszont három újabb góltalan játéknap következett, aztán május 31-én, a Szombathelyi Haladás ellen ismét sikerült gólt szerezni, majd a hátralévő három fordulóban a korábbiakhoz képest már valóságos góleső volt, hiszen 3-szor is beköszöntek a miskolci játékosok.
De a kieséstől ez sem mentette meg a csapatot, hiszen a végén a BVSC egyetlen ponttal megelőzte a Miskolci VSC-t a bentmaradásért folytatott harcban.
forrás:
http://gyujtemeny.vatera.hu/miskolci_vasutas_sport_club_1911_gomblyuk_jelveny_1530860264.html
Mindezt a Megyei Sportintézetben hétfőn este tartott ligaértekezleten Németh Attila, a klub ügyvezető elnöke közölte. A zöld-fehérek az MVSC-TS Hungaria elnevezést vették fel, edzőjük pedig az egykori kiváló labdarúgó, Földesi Károly lett
http://www.boon.hu/miskolc/uj-nevvel-es-foldesi-karollyal-a-vasutasok/news-20110216-10513823
(az adatlapon az elnevezését pedig javítom, mert a MÁV és Tiszavas között nincs kötőjel)
forrás:
Sport Zsebkönyv 80/81
Alapítás: 1911
Cím: 3528 Miskolc, I. ker. Csokonai u. 3, Sportiroda, telefon: 36-378
Technikai vezető telefonja: nincs
Pálya: ugyanott, 16.000 néző
Szín: zöld-fehér
forrás:
Sport zsebkönyv '74-75
Szegőfi Anna: Az első világháború előtt alakult miskolci egyesületek
forrás:
Pluhár István: Magyarországi sportegyesületek története (1941)
forrás:
http://www.vatera.hu/gyujtemeny/zaszlok/miskolci_vsc_zaszlo_170133673.html
forrás:
http://www.vatera.hu/item/view/?cod=1448975499
kicsit más címer
http://cgi.ebay.de/Fussball-Pin-Raritat-UNGARN-MISKOLCI-VASUTAS-S-C_W0QQitemZ130381681978QQcmdZViewItemQQptZPins_Anstecknadeln?hash=item1e5b5a953a
Nem értem. DVSC: Piros fehér, Szegedi VSE: piros-kék BVSC: kék-fehér, majd sárga-kék Dunakeszi VSC: piros-zöld stb. Vagy valamikor ezek is zöld-fehér színű csapatok voltak, csak később megváltoztatták a színűket? Tud valaki erről valami infót? Előre is kössz!
Illyés Miklós, az MVSC elnöke elmondta, a csapat egy évre szóló megállapodást kötött aMÁV-Tiszavas Kft.-vel, amely megállapodást a felek reménye szerint egy év múlva meghosszabbítanak. Ennek értelmében tavasztól a csapat a megyei I. osztályú bajnokságbanMVSC-Máv-Tiszavas néven szerepel majd. Arra a kérdésünkre, mekkora összeggel támogatja aMÁV-Tiszavas az MVSC-t, Illyés Miklós annyit válaszolt, konkrét összeget nem kíván mondani, mindenesetre a MÁV-Tiszavas a második legnagyobb szponzora az MVSC-nek, így ez az összeg, amivel a labdarúgócsapatot támogatják, nem éri el azt az évi ötmillió forintot, amelyet Albrecht József biztosít a vasutasok női röplabda szakosztályának.
forrás:
http://greendevils.blog.hu/
forrás:
http://www.boon.hu/hirek/BORSOD-ABAUJ-ZEMPLEN/cikk/miskolci-sportpalyak-2-resz-a-kubik/cn/news-20090508-05541122
A Haladás az egyik példa,de a Győri ETO is vasutas klub volt eredetileg,a debreceni Loki pedig eredetileg szintén zöld-fehér volt.
Ma már ennek nem sok nyomát látni,szerintem sok helyütt megváltoztatták a színeket. A Soproni Vasút meg pl. lila-fehér lett ,ha jól tudom...
Tényleg volt ilyen hagyomány, hogy a vasutas klubok zöld-fehérek? Most hirtelen csak a Haladás VSE ugrik be, mint zöld-fehér vasutascsapat. A SZVSE pl. piros-kék a PVSK meg fekete-fehér.